Basiscursus Schematherapie (Schematherapiecocon)

Waarom Schematherapie?
Schematherapie wordt ingezet bij cliënten met persoonlijkheidsproblematiek en bij terugkerende ernstige klachten die niet of niet genoeg verbeteren met gebruikelijke behandeling.
Het is om te functioneren als volwassene (in de theoretische achtergrond van schematherapie en ook in andere psychotherapie stromingen) gezond om te voelen dat emotionele basisbehoeften te vervullen zijn. 

Wanneer als kind ervaren is
dat anderen rekening met je willen houden,
dat je je talenten kunt ontplooien en ook alledaagse taken zelfstandig aan kunt,
dat je je mag uiten wanneer dit nodig en passend is,
dat je spelen en ontdekken kan wat bij je past en wat bij jou aansluit,
dat je om kan gaan met frustraties en groeimogelijkheden in het leven,
dat je af kan stemmen op andere mensen met wie je samenwerkt en samenleeft,
dán heb je veel geluk gehad! Mensen met persoonlijkheidsproblemen hebben hierin veel gemist. 

Door het niet vervuld zijn in basisbehoeften (zoals veilige hechting, autonomie, vrijheid, spontaniteit, spel en begrenzing) ontstaan maladaptieve schema’s ofwel zelfondermijnende patronen.
Als gevolg van onaangename frustratie, traumatisering, modeling en identificatie of verwend verwaarlozen hebben cliënten schema’s  en coping ontwikkeld waardoor zij onvoldoende zorg dragen voor een gezonde emotionele huishouding.  Gevolg van schema’s, is dat ze uitmonden in beschadigend of destructief gedrag en zelfondermijning in relaties.

In Schematherapie ervaren en alsnog vervullen van basisbehoeften, deze herkennen, ondermijnende patronen erkennen, verder ontwikkelen leidt tot in het huidige leven op een meer adequate manier omgaan met en handelen naar basisbehoeften binnen de grenzen van wat haalbaar is. Schematherapie richt zich op bevorderen van veilige hechting, realistische grenzen, toename van autonomie, in beweging brengen, openstellen, ervaren en daadwerkelijke stappen zetten.

Inhoud cursus
kennis opdoen over de schematheorie, de schematherapietaal en methodieken

  • tot je nemen van opgegeven literatuur in zelfstudie
  • toelichting van theorie door docenten met gebruik van powerpoints
  • ervaren van verbeeldingsoefeningen, delen van casuïstiek en demonstratie technieken door docenten en videofragmenten
  • ervaring opdoen door veel oefenen met eigen casuïstiek en de schematherapie technieken (experiëntiële, cognitieve technieken en gedragsinterventies)
  • ervaring opdoen door toepassen van limited reparenting en limit setting
  • opstellen van een modusmodel, een schema casusconceptualisatie en een behandelplan
  • meer zicht krijgen op je eigen ‘valkuilen’ (schemalijsten invullen)
  • ook zicht krijgen op de impact van eigen ‘valkuilen’ in therapierelaties.

Na afloop van deze cursus:

  • Kan je een schemacasusconceptualisatie, een modusmodel en een behandelplan opstellen.
  • Heb je hierbinnen aandacht voor een accent op afname van zelfondermijnende patronen én op toename van de gezonde volwassene.
  • Ben je in staat de werkrelatie met een cliënt met persoonlijkheidsproblematiek te hanteren volgens de principes van ‘limited reparenting’ en ‘limit setting’ d.m.v. de empathische confrontatie.
  • Heb je geoefend met de verschillende behandeltechnieken, met experiëntiële technieken, cognitieve technieken en gedragsinterventies, individueel en in de groep.
  • Heb je zicht op je eigen schema’s en coping en heb je een idee gevormd over wat het effect hiervan kan zijn in de samenwerking met een cliënt met persoonlijkheidsproblematiek.

Docenten in de schematherapiecocon:

Drs. F. (Femy) Wanders, Klinisch psycholoog en psychotherapeut;  p-opleider Accare, Groningen
supervisor en leertherapeut VSt, NVP
Drs. G. (Diane) Meijer, Klinisch psycholoog en psychotherapeut; De Rietkamp, hoofd vestiging Hengelo, p-opleider Adagio Amsterdam  supervisor/leertherapeut VGCT
Drs. M.T. ( Marieke) van Meeteren, Klinisch psycholoog en psychotherapeut; KP-praktijk, Hengelo supervisor en leertherapeut VSt, VGCT, NVP, publicaties; nascholingsartikelen in vakblad Psy-Xpert  Groepstherapie online: What else is new? samen met Bram van der Boom, Roel Pietersen en Pepijn Steures en samen met Anne-Marie Claassen: Diagnostiek volgens de schematherapie: Het gebruik van de casusconceptualisatie als een werkmodel

Ga naar de website voor meer info en inschrijven (https://schematherapiecocon.nl/basiscursus/)

Datum en tijdstip:

1 april - 20 mei (looptijd 1e cursus) en 15 september - 28 oktober (looptijd 2e cursus)

Locaties:

Adressen:

Erve Bossem
Dorpstraat 7
7635 NA Lattrop-Breklenkamp
Nederland


Koetshuis Hof Espelo
Weerselosesweg 259
7522 PS Enschede
Nederland

Datum en tijdstip:
2022-04-01T00:00:00 2022-04-01T00:00:00
Locatie:
Erve Bossem/Koetshuis Hof Espelo
Adres:


Aanmeldperiode: